Levering

Heb je de (ver)koopovereenkomst getekend, is de bedenktijd voorbij en bleken de ontbindende voorwaarden niet nodig? Dan is het tijd om de woning officieel over te dragen. Hiervoor moet je naar de notaris. De notaris moet namelijk een leveringsakte ondertekenen. Notariskantoor Novia helpt je hier graag mee.
 

Neem contact met ons op

Wat is een leveringsakte?

Eigenaar van een woning wordt je niet zomaar. De notaris zoekt eerst uit of de verkoper daadwerkelijk als eigenaar in het Kadaster staat geregistreerd en of de koper wel bevoegd is om de woning te kopen. Ook controleert de notaris of alle gegevens over de woning goed staan beschreven. Daarnaast onderzoekt de notaris of zowel de koper als de verkoper voldoen aan alle verplichtingen die in de koopovereenkomst zijn afgesloten. Pas wanneer deze zaken zijn vastgesteld, kan de leveringsakte worden opgesteld.

De afspraken die zijn vastgelegd in de koopovereenkomst vormen de basis voor de leveringsakte. In de leveringsakte neemt de notaris alle bindende voorwaarden op die met de koop van de woning te maken hebben. Vervolgens moeten zowel de koper als de verkoper én de notaris de leveringsakte ondertekenen.


Wat gebeurt er na het opstellen van de leveringsakte?

Na het opstellen van de leveringsakte, schrijft de notaris de leveringsakte in bij de openbare registers van het Kadaster. Het Kadaster houdt een registratie bij van alle onroerende zaken zoals woningen en bedrijfspanden. Daarnaast houdt het Kadaster bij wie de eigenaar is en via welke bank een hypotheek is verstrekt. Door de leveringsakte in te schrijven bij het Kadaster, kan dus iedereen zien wie de nieuwe eigenaar van de woning is en dat er een hypotheek is afgesloten. Dit is ook het moment dat je als koper officieel de eigenaar bent van de woning.

 

Neem contact met ons op